Thursday, July 28, 2011

Indra- Who is Indra?

RV1.130
Indra – Who is he?
इंद्र कौन है ?

अयं त एमि तन्वा पुरस्ताद्विश्व देवा अभि मा यन्ति पश्चात् !
यदा मह्यं दीधरो भागमिन्द्रा SSदिन्भया कृणवो वीर्याणि !!

ऋग्वेद 8/100/1
I first enter the body and all Devtas follow me . For example take Indra. Indra enthuses me for my wellbeing multidimensional versatility & fearless competence in my character.

“मैं” (अविनाशी आत्मा) सब से पहले इस शरीर में प्रकट होता हूं. उस के पश्चात विश्व के सारे देवता मेरी ओर चले आते हैं.
जैसे उदाहरण के लिए इन्द्र मेरे सौभाग्य के लिए मुझ में बहुमुखि पौरुष, अदीनता, निर्भयता से आत्मबल धारण कराता है.
Who is Indra?
प्र सु स्तोमं भरत वाजयंत इन्द्राय सत्यं यदि सत्यमस्ति !
नेन्द्रो अस्तीति नेम उ त्व आह क ई ददर्शं कमभि ष्टवाम !! ऋग्वेद 8/100/3
O you men desirous of success in life, if indeed there exists an all powerful force do seek its assistance and be his devotee. But informed wisdom says that there exists nothing like Indra. So why indulge in worship of Indra?

हे सम्पन्नता के अभिलाषी मनुष्यो यदि इन्द्र सचमुच में कोई शक्तिवान है तो अवश्य उस की स्तुति कहो. परन्तु नेम:- तर्कशील बुद्धि तो यह कह्ती है कि इन्द्र कर के कोई नही है. और यदि है तो किस ने इसे देखा है ? यदि नही है तो हम किस की स्तुति करें ?
Indra Leads Yagnas
इन्द्रे ह वा अग्रे यज्ञ आस
Indra Always leads from the front in all actions. Indra represents a generous and highly active charged self motivated invincible force of character , that prevails upon all obstacles.
In nature for example Indra is seen to force water bearing clouds to create rains for welfare of earth.
At human level Indra personifies an entrepreneur character of a person who is self motivated and single-minded like a blind man unmindful of all distractions, in pursuit of his goal. Perhaps its archetype is found in the highly successful entrepreneurs of capitalistic society.
Indra needs to be Controlled by Dharma- morality-ethics
दक्षिणा दिगिन्द्रोsधिपति स्तिरश्चिराजी रक्षिता पितरइषव:
Indra the entrepreneur in his blind pursuit of his objectives is liable to adopt unorthodox methods. Dharma- principles of Morality-Ethics as spelled by elders has to guide Indra for course correction.
Self motivated society
एन्द्र याह्युप नः परावतो नायमच्छा विदथानीव सत्पतिरस्तं राजेव सत्पतिः | हवामहे त्वा वयं प्रयस्वन्तः सुते सचा |
पुत्रासो न पितरं वाजसातये मंहिष्ठं वाजसातये ||ऋ1.130.1
Society needs to build itself in to self motivated force in pursuit of actions for sharing bounties of physical production, and protecting its self interests. It should treat Nature with respect , like children who desire fair share in their father’s generosity.
पिबा सोममिन्द्र सुवानमद्रिभिः कोशेन सिक्तमवतं न वंसगस्तातृषाणो न वंसगः | मदाय हर्यताय ते तुविष्टमाय धायसे |
आ तवा यच्छन्तु हरितो न सूर्यमहा विश्वेव सूर्यम्‌ || ऋ1.130.2
Harness Nature’s Bounties
अविन्दद्‌ दिवो निहितं गुहा निधिं वेर्न गर्भं परिवीतमश्मन्यनन्ते अन्तरश्मनि | व्रजं वज्रि गवामिव सिषासन्नङ्गिरस्तमः |
अपावृणादिष इन्द्रः परीवृता द्वार इषः परीवृताः ||ऋ1.130.3
Innumerable bounties of Nature flow from Sun , and cloud in the sky. For your welfare develop knowledge to harness energy and water resources extract food that is like a medicine from soil and rocks.

To Earn Bounties
दादृहाणो वज्रमिन्द्रो गभस्त्योः क्षद्मेव तिग्ममसनाय सं श्यदहिहत्याय सं श्यत्‌ | संविव्यान ओजसा शवोभिरिन्द्र मज्मना |
तष्टेव वृक्षं वनिनो नि वृश्चसि परश्वेव नि वृश्चसि || ऋ1.130.4
Sun, with its sharp rays breaks up the mass of water to fine particles to convert it in to clouds and throw it far above. Learn to pulverize with your valor and wisdom the raw matter to mold it in to desirable forms, like a carpenter cuts and shapes a tree in to a desired shapes, with your continuous efforts, shape the produce of the forests by constantly working on them , to give shape to crudity by wisdom and knowledge.

Sustainable Action Modes अक्षय समृद्धि हेतु

त्वं वृथा नद्य इन्द्र सर्तवे Sछा समुद्रमसृजो रथाँ इव वाजयतो रथाँ इव | इत ऊतीरयुञ्जत समानमर्थमक्षितम्‌ |
धेनूरिव मनवे विश्वदोहसो जनाय विश्वदोहसः || ऋ1.130.5
1. नदियो से समुद्र तक आवागमन के साधन चाहे व्यर्थ ही
दीखते हों बनाओ.
2. पौष्टिक अक्षय अन्न के साधन के लिए गौ का सम्वर्द्धन
करो.
1. Sustainable mode of transport: In public interest ( may appear useless work) turn rivers in to waterways to for boats and ships to reach oceans for –
2. Sustainable mode of nutrition : intelligently
raise cows to provide nutrition for welfare of
community

शिक्षा विस्तार – Knowledge Promotion

इमां ते वाचं वसूयन्त आयवो रथं न धीरः स्वपा अतक्षिषुः सुम्नाय त्वामतक्षिषुः | शुम्भन्तो जेन्यं यथा वाजेषु विप्र वाजिनम |
अत्यमिव शवसे सातये धना विश्वा धनानि सातये || ऋ1.130.6
उत्तम धीर गुरु जन के निकट सम्पर्क से सब पदार्थ विद्याओं का ज्ञान प्रजा को उप्लब्ध करो. जिस से समाज में धर्मानुकूल आचरण से औद्योगिक उत्पादन हो और सब के लिए समान रूप से उपलब्ध हो.

Develop society to be guided with ‘Dharma’ – proper conduct to have wisdom and talent to produce and share innumerable products for welfare of all .
To ensure this provide research and development by of people by close interaction with teachers with patient and sharp intellects.

लक्ष्य- Social Objectives:
भिनत पुरो नवतिमिन्द्र पूरवे दिवोदासाय महि दाशुषे नृतो वज्रेण दाशुषे नृतो | अतिथिग्वाय शम्बरं गिरेरुग्रो अवाभरत्‌ |
महो धनानि दयमान ओजसा विश्वा धनान्योजसा || ऋ1.130.7
एक योद्धा के समान सदैव अज्ञान रूपि शत्रु के नाश के लिए अपने को समर्थ बना कर प्रचण्ड सूर्य, पर्वतों मेघ के समान सम्पूर्ण समाज के लिए धनादि समृद्धि द्वारा कष्टों का निवारण.
Battle ready- fighting temperament for constant knowledge enhancement and destroying ignorance – inertia, evil.
Provide shelter succor comfort to all and guests like energetic Sun and mountains providing unending bounties , wealth and health to all.

उत्तम पुरुषों का सम्मान दुष्टों का नाश

इन्द्रः समत्सु यजमानमार्यं प्रावद्‌ विश्वेषु शतमूतिराजिषु सवर्मीळ्हेष्वाजिषु | मनवे शासदव्रतान त्वचं कृष्णामरन्धयत्‌ |
दक्षन्न विश्वं ततृषाणमोषति न्यर्शसानमोषति || ऋ1.130.8
सूरश्चक्रं प्र वृहज्जात ओजसा प्रपित्वे वाचमरुणो मुषायतीशान आ मुषायति | उशना यत परावतो Sजगन्नूतये कवे |
सुम्नानि विश्वा मनुषेव तुर्वणिरहा विश्वेव तुर्वणिः ||R1.130.9
असन्ख्यात धर्म सुख संग्राम की सैनिक प्रजा को शिक्षा संरक्षण और दुष्ट आचरण का अग्नि के समान दहन परम ऐश्वर्य प्रप्त चक्रवर्ती राज्ञ उपलब्ध कराता है

स्वच्छता और आह्लाद का विस्तार
स नो नव्येभिर्वृषकर्मन्नुक्थैः पुरां दर्तः पायुभिः पाहि शग्मैः |
दिवोदासेभिरिन्द्र स्तवानो वावृधीथा अहोभिरिव द्यौः ||ऋ1.130.10
वर्षा की तरह स्वच्छता और सूर्य के प्रकाश जैसा उत्साह का विस्तार

No comments:

Post a Comment